Page 11 - sanad
P. 11

‫‪ .5‬ترسیم چش ‌مانداز (تصویر مطلوب آینده) دانشگاه‬

‫دانشگاه صنعتی شریف‬  ‫در چهارچوب خطوط راهنما (بر مبنای ماموریت و ارز ‌شهای محوری)‪ ،‬چش ‌ماندازهای مختلف و مسیرهای متفاوتی برای تعالی سازمان وجود دارند‪ .‬انتخاب چش ‌مانداز (تصویر مطلوب آینده) م ‌یباید بر‬
                    ‫اساس ویژگ ‌یهای خاص سازمان (شامل قو ‌تها و ضع ‌فها و شایستگ ‌یهای محوری) و نیز شرایط حاکم بر محیط سازمان (شامل فرص ‌تها و تهدیدهای محیطی) صورت‌گیرد‪ .‬به همین دلیل چش ‌مانداز‬

                                                                                                                                                       ‫هر سازمانی منحصربفرد و غیر قابل تقلید است‪.‬‬
                    ‫برای ترسیم چش ‌مانداز‪ ،‬ابتدا فهرستی از فرص ‌تها‪ ،‬تهدیدها‪ ،‬نقاط قوت و نقاط ضعف دانشگاه تهیه شد و در شورای برنام ‌هریزی راهبردی طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت‪ .‬در گام بعد‪ ،‬بر اساس‬

                                           ‫یک فرآیند نظرسنجی از تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه (که شناخت خوبی نسبت به دانشگاه و محیط آن داشتند)‪ ،‬فهرست یاد شده اصلاح و نهایی شد (جدول ‪.)1‬‬

                                                                                                                                                ‫جدول ‪ - 1‬فهرستی از فرص ‌تها‪ ،‬تهدیدها و نقاط قوت و ضعف‬

                    ‫فرص ‌تها‬                                                                   ‫قو ‌تها‬

                    ‫حرکت کشور در مسیر رشد و پیشرفت‬                                             ‫نشان و اعتبار (برند) دانشگاه‬

                    ‫توجه کشور به فناور ‌یهای پیشرفته‬                                           ‫توانمندی علمی و فنی استادان‬

                    ‫ضرورت ایجاد فرصت های شغلی برای نسل جوان‬                                    ‫توانمندی ذهنی و استعداد دانشجویان‬

‫حمایت از شرکت های دانش بنیان ‪11‬‬                                                                ‫انضباط حرفه ای و آموزشی در دانشگاه‬
                                                ‫زمینه مساعد برای ارتقاء روابط علمی بین المللی‬              ‫ارتباط دانشگاه با صنعت‬

‫برنامـهراهبـردی‬     ‫وجود اعتماد ملی و بی ‌نالمللی به دانشگاه شریف‬                              ‫تجربه و توانمندی های پژوهشی دانشگاه‬

                                                                                               ‫شبکه فار ‌غالتحصیلان‬

                                                                                               ‫موقعیت بین المللی دانشگاه‬

                                                                                ‫تهدید‌ها‬                                          ‫ضع ‌فها‬
                    ‫کاهش تعداد متقاضیان آموزش عالی (به ویژه در رشت ‌ههای فنی‪-‬مهندسی)‬                           ‫محدودیت فضای فیزیکی‬
                                                                                                          ‫ضعف امکانات کالبدی دانشگاه‬
                                                         ‫مهاجرت نسل جوان و نخبگان‬              ‫کمبود نیروی انسانی در سطح مدیران میانی‬
                                     ‫محدودیت منابع مالی دولت برای کمک به دانشگاه ها‬
                                                                                                                     ‫کمبود منابع مالی‬

                    ‫یک کارگروه (زیرمجموع ‌های از شورای برنام ‌هریزی راهبردی) از تلاقی فرص ‌تها و تهدیدها از یک طرف و نقاط قوت و ضعف از طرف دیگر‪ ،‬ویرایش اولی ‌های از چش ‌مانداز دانشگاه را به شورای برنام ‌هریزی‬
                                ‫راهبردی پیشنهاد کرد‪ .‬این چش ‌مانداز سپس طی جلسات متعددی مورد بحث قرار گرفت و نهایتا در تاریخ ‪ 1395/5/6‬به شورای دانشگاه ارائه و با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16