Page 30 - sanad
P. 30

‫دانشگاه با چال ‌شهای متعددی روبرو است‪ .24‬این چال ‌شها از درجه اهمیت یکسانی برخوردار نیستند‪ .‬لذا باید از میان آ ‌نها چال ‌شهایی که از اولویت بالاتری برخوردارند‪ ،‬انتخاب شوند‪ .‬برای شناسایی‬   ‫دانشگاه صنعتی شریف‬

‫و دست ‌هبندی چال ‌شها از روش یمایش‪ 25‬استفاده شد‪ .‬برای این منظور پرسشنام ‌های تهیه و در میان تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه توزیع شد‪ .‬نظرات دریافت شده دسته بندی و مجددا برای‬             ‫‪30‬‬

‫نظرخواهی به همان گروه ارسال شد‪ .‬اینکار تا سه مرحله تکرار و در نهایت‪ ،‬چال ‌شها بر اساس دو معیار "اساسی بودن" و "فوریت" دست ‌هبندی و اولوی ‌تگذاری شدند‪ .26‬اساسی بودن به معنی زیربنایی و‬      ‫برنامـهراهبـردی‬

‫ریش ‌های بودن یک چالش است؛ به گون ‌های که مرتفع شدن آن م ‌یتواند در حل چال ‌شهای دیگر موثر باشد‪ .‬فوریت ‪-‬همانطور که از واژه آن استنباط م ‌یشود‪ -‬به معنی ضرورت پرداختن به چالش در‬

      ‫زودترین زمان ممکن است‪ .‬در مواقعی عدم توجه به یک چالش م ‌یتواند صدمات جبران ناپذیری برای سازمان داشته باشد و یا پرداختن به آن بعد از یک مهلت زمانی‪ ،‬اثر خود را از دست بدهد‪.‬‬

‫بدیهی است چال ‌شهایی در اولویت قرار م ‌یگیرند که نسبت به سایر چال ‌شها از فوریت بالاتری برخوردار بوده و اساس ‌یتر باشند‪ .‬به عبارت دیگر‪ ،‬در ناحیه بالا سمت راست ماتریس (شبیه به آنچه در شکل‬

                                                                              ‫‪ 7‬نمایش داده شد) قرار گیرند‪ .‬بر اساس نظرسنجی انجا ‌مشده‪ ،‬مه ‌مترین چال ‌شهای فعلی دانشگاه عبارتند از‪:‬‬

                                                                                                                         ‫حل مشکلات مالی و ایجاد یک درآمد پایدار برای دانشگاه؛‬

                                                                                                                   ‫●●حل مشکلات مالی و ایجاد یک درآمد پایدار برای دانشگاه؛‬
                                                                                                                                  ‫●●تعیین راهبرد دانشگاه در حوزه پژوهش؛‬

                                                                                                                        ‫●●سامان دهی پردیس های آموزشی ( تهران و کیش)؛‬
                                                                                                    ‫●●ساماندهی پژوهشکد‌هها‪ ،‬مراکز پژوهشی و شرک ‌تهای دانش بنیان دانشگاه؛‬
                                                                                                     ‫●●توسعه روابط بين الملل (همکاري با مراکز علمي و پژوهشي معتبر جهان)؛‬

                                                                                                                ‫●●بازنگری در نظام های مدیریتی‪ ،‬ساختار و فرایندهای دانشگاه‪.‬‬
‫برای اینکه برنام ‌ههای عملیاتی که توسط بخ ‌شها و واحدهای عملیاتی مختلف تهیه م ‌یشوند از ساختار و قالب یکسانی تبعیت کنند‪ ،‬تصمیم گرفته شد تا از الگوی منشور پروژه‪ 27‬استفاده شود‪ .‬یک منشور‬

                                                                                                                                               ‫پروژه شامل بخ ‌شهای زیر است‪:‬‬

                                                        ‫●●شرح مختصری از پروژه‪ ،‬سابقه و دلایلی که سبب تعریف پروژه شده است و هدفی (یا اهدافی) که از انجام پروژه دنبال م ‌یشود؛‬
                                                                                                                          ‫●●محدوده پروژه و نتایج مورد انتظار از اجرای پروژه؛‬

                                                                                                                     ‫●●ذ ‌ینفعان و دریافت کنندگان نتایج (خروج ‌یهای) پروژه؛‬
                                                                                                         ‫●●مسئولی ‌تها در انجام پروژه (مدیر‪ ،‬ناظر‪ ،‬هماهنگ کننده‪ ،‬حامی و ‪)...‬؛‬

                                                                                                                                ‫●●برنامه زمانبندی و نحوه تامین منابع پروژه؛‬
                                                                                                                                   ‫●●ریس ‌کهای پروژه و نحوه مدیریت آ ‌نها‪.‬‬

‫‪25- Survey‬‬                                       ‫‪ -24‬چالش لزوما به معنی یک مشکل یا معضل نیست بلکه م ‌یتواند کاملا جنبه مثبت داشته باشد‪.‬‬
‫‪27- Project Charter‬‬                        ‫‪ -26‬طبیعت چال ‌شها ما را بر آن داشت که معیارهای ارزیابی و اولوی ‌تبندی آ ‌نها را متفاوت انتخاب کنیم‪.‬‬
                     ‫با این پیش فرض که برنام ‌ههای عملیاتی حکم یک ‪ Program‬یا ‪ Project‬دارند‪ Program .‬ها از مجموع ‌های از پروژه ها تشکیل شد‌هاند‪.‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35