Page 27 - sanad
P. 27

‫دانشگاه صنعتی شریف‬  ‫چش ‌مانداز باید دارای افقی مشخص باشد‪ .‬به عبارت دیگر‪ ،‬باید معلوم باشد که دستیابی به آینده مطلوب برای چه زمانی برنام ‌هریزی شده است‪ .‬بدیهی است که تحقق یک هدف در افق زمانی کوتا‌همدت‬
                                                                                                                               ‫در مقابل تحقق آن در یک افق بلندمدت‪ ،‬اقدامات متفاوتی را طلب م ‌یکند‪.‬‬

                    ‫چش ‌مانداز یک هدف بزرگ‪ ،‬مهیج و به سختی دستیافتنی است‪ . 16‬همانطور که قبلا اشاره شد‪ ،‬تحقق این هدف نیازمند تحولات اساسی در سازمان و تخصیص منابع کلیدی سازمان در حجم بالا است‪.‬‬
                                                             ‫به همین دلیل‪ ،‬معمولا تصمیمات در این حوزه با تامل زیاد و بر اساس تحلی ‌لهای گسترده و عمیق صورت م ‌یگیرد‪ ،‬زیرا به سختی برگش ‌تپذیر است‪. 17‬‬

                    ‫تدوین چش ‌مانداز حاصل دو تحلیل درونی و بیرونی است‪ .‬در تحلیل درونی‪ ،‬داشت ‌هها (منابع و توانمند ‌یها) و ویژگ ‌یهای سازمان مورد توجه قرار م ‌یگیرند؛ در حالی که در تحلیل بیرونی‪ ،‬متغیرهای محیطی‬
                      ‫که در سرنوشت حال و آینده سازمان موثرند‪ ،‬بررسی م ‌یشوند‪ .‬از ترکیب نتایج دو تحلیل مذکور‪ ،‬م ‌یتوان آیند‌های مطلوب و در عین حال امکا ‌نپذیر را تصویر کرد که سازمان را به تعالی هدایت کند‪.‬‬

                    ‫برای ترسیم چش ‌مانداز دانشگاه‪ ،‬یک فهرست اولیه از فرص ‌تها و تهدیدها و نیز نقاط و ضعف توسط دبیرخانه شورای برنام ‌هریزی راهبردی تهیه شد‪ .‬سپس شورای برنام ‌هریزی راهبردی طی جلسات متعدد‬
                    ‫این فهرست را مورد بررسی قرار داد و اصلاح کرد‪ .‬در قدم سوم‪ ،‬بر اساس یک نظرسنجی از تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه (که شناخت خوبی نسبت به دانشگاه و محیط آن داشتند)‪ ،‬فهرست‬
                    ‫مذکور اصلاح و نهایی شد‪ .‬یک کارگروه (زیرمجموع ‌های از شورای برنام ‌هریزی راهبردی) از تلاقی فرص ‌تها و تهدیدها از یک طرف و نقاط قوت و ضعف از طرف دیگر به همراه تحلیل چال ‌شهای کنونی‬

                                                      ‫دانشگاه‪ ،‬گزین ‌ههای مختلف چش ‌مانداز را ترسیم و به اطلاع شورای برنام ‌هریزی راهبردی رساند‪ .‬در نهایت شورای مذکور چش ‌مانداز مطلوب دانشگاه را تعیین کرد‪.‬‬

                                       ‫‪ .3‬ترجمه ماموریت و چش ‌مانداز به اهداف قابل سنجش در قالب نقشه استراتژی‬‫برنامـهراهبـردی‬

              ‫معمولاً جه ‌تگیری کلان سازمان (شامل ماموریت و چش ‌مانداز) با الفاظ و عباراتی کلی بیان م ‌یشوند که ارتباط برقرار کردن افراد و گرو‌هها در لای ‌ههای زیرین سازمان با آن دشوار است‪ .‬لذا لازم است که‬

‫جه ‌تگیری ترسیم شده به اهداف قابل سنجش ترجمه شود‪ .‬این اهداف که از آ ‌نها تحت عنوان "اهداف راهبردی" یاد م ‌یشود‪ ،‬باید توسط معیارها و شاخ ‌صهایی انداز‌هگیری شوند‪ .‬در واقع مشخص کردن ‪27‬‬
              ‫شاخ ‌صهای انداز‌هگیری برای اهداف‪ ،‬به فهم دقی ‌قتر آ ‌نها کمک کرده و برقراری ارتباط لای ‌ههای عملیاتی با اهداف را تسهیل و تسریع م ‌یکند‪ .‬به عنوان مثال‪ ،‬اگر "سرآمدی در آموزش و تامین سرمایه‬
              ‫انسانی جامعه" و "سرآمدی در علم و فناوری" را به عنوان دو محور از جه ‌تگیر ‌یهای کلان دانشگاه تصور کنیم‪ ،‬ممکن است فهم یکسانی از آ ‌نها در زیربخ ‌شهای مختلف دانشگاه وجود نداشته باشد؛‬
              ‫ولی اگر هدفی را همچون "ایجاد و تقویت پژوهش و آموزش در حوز‌ههای میان رشت ‌های" معرفی کنیم که به سرآمدی در آموزش و پژوهش کمک م ‌یکند‪ ،18‬م ‌یتوانیم انتظار داشته باشیم که معاون ‌تهای‬
              ‫مختلف (به ویژه معاون ‌تهای آموزشی و پژوهشی) برنام ‌ههای عملیاتی خود را در این زمینه ارائه کنند‪ .‬به علاوه‪ ،‬انداز‌هگیری این هدف با شاخ ‌صهایی همچون تعداد رشت ‌ههای ایجاد شده در حوز‌ههای‬
                           ‫میان و فرارشت ‌های و یا تعداد پژوه ‌شها و قراردادهای ارتباط با صنعت و حجم آ ‌نها در این حوزه‪ ،‬به فهم بهتر هدف مورد نظر کمک کرده و زمینه سنجش عملکرد سازمان را فراهم کند‪.‬‬
              ‫برای ترجمه جه ‌تگیری کلان دانشگاه به اهداف قابل سنجش از ابزار نقشه استراتژی استفاده شده است‪ .‬نقشه استراتژی‪ ،‬یک نمودار لای ‌های متشکل از اهداف در لای ‌ههای مختلف است‪ .‬مجموعه اهداف‬
                                                                                                                             ‫و روابط علی میان آ ‌نها روش یا نحوه تحقق چش ‌مانداز را بیان م ‌یکند‪.‬‬
                                                                                                                          ‫نقشه استراتژی دانشگاه صنعتی شریف دارای چهار لایه به شرح زیر است‪:‬‬

                                                                                                                                                                         ‫الف) لایه پیامدها‬
              ‫لایه پیامدها‪ ،‬همانطور که از نام آن استنباط م ‌یشود‪ ،‬شامل اهدافی است که در صورت تحقق آ ‌نها‪ ،‬چش ‌مانداز محقق خواهد شد‪ .‬در واقع مجموعه این اهداف و شاخ ‌صهای ارزیابی آ ‌نها میزان تحقق‬
              ‫چش ‌مانداز را م ‌یسنجند‪ .‬در لایه پیامدهای نقشه استراتژی دانشگاه سه دسته هدف در نظر گرفته شده است‪ .‬دسته اول به سرآمدی دانشگاه در حوز‌ههای مختلف (شامل آموزش‪ ،‬پژوهش‪ ،‬تجاری‬
              ‫سازی دستاوردهای پژوهشی و اثربخشی اجتماعی) مربوط م ‌یشود‪ .‬دسته دوم شامل اهدافی است که خوداتکایی نسبی دانشگاه را از نظر مالی مدنظر قرار م ‌یدهند؛ و دسته سوم ارتقا و تعالی دانشگاه‬

                    ‫)‪16- Big, Hairy & Audacious Goal (BHAG‬‬  ‫‪ -17‬از آنجا که تحقق چش ‌مانداز منابع کلیدی سازمان را درگیر و ارکان مختلف سازمان را برای مدتی نسبتا طولانی با خود همراه م ‌یکند‪ ،‬لذا لغو (‪ undo‬کردن) آن نم ‌یتواند به راحتی اتفاق افتد‪.‬‬

                    ‫‪ -18‬با توجه به روند تحولات علمی و صنعتی‪ ،‬در آینده حل مسائل واقعی جامعه توسط دانشمندانی که در بیش از یک حوزه تخصص دارند صورت م ‌یگیرد‪ .‬لذا ایجاد و تقویت حوز‌ههای میان رشت ‌های و فرارشت ‌های م ‌یتواند به اثربخشی بیشتر‬
                                                            ‫دانشگاه کمک کند‪.‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32