Page 26 - sanad
P. 26

‫‪.1‬تبیین ماموریت (فلسفه وجودی) دانشگاه‬                                                                                                                      ‫دانشگاه صنعتی شریف‬

‫سازما ‌نهای غیرانتفاعی یا عمومی‪ ،‬سازما ‌نهایی ماموری ‌تگرا هستند‪ .‬به عبارت دیگر‪ ،‬فلسفه وجودی این سازما ‌نها را انجام یک وظیفه یا ماموریت خاص تشکیل م ‌یدهد؛ که معمولاً با تغییرات اندکی در طول‬           ‫‪26‬‬
‫زمان همراه است‪ .‬ماموریت یا فلسفه وجودی‪ ،‬علت پیدایش یا ادامه حیات سازمان را بیان م ‌یکند و به همین دلیل اصل ‌یترین رکن برنام ‌هریزی راهبردی‪ ،‬برای اینگونه سازما ‌نها به شمار م ‌یرود‪ .‬در اینجا از‬
‫واژه "تبیین" استفاده شده است؛ زیرا فلسفه وجودی یک سازمان در ابتدای تاسیس تعیین م ‌یشود و در طول زمان و به تدریج شکل م ‌یگیرد‪ .‬همانطور که اشاره شد‪ ،‬فلسفه وجودی (ماموریت) به سادگی و به‬                   ‫برنامـهراهبـردی‬

                                     ‫سرعت تغییر نم ‌یکند‪ .‬بنابراین‪ ،‬هدف این مرحله از فرایند‪ ،‬تبیین آن چیزی است که از قبل در ذهن افراد سازمان وجود داشته و در اسناد آن منعکس شده است‪.‬‬
‫برای تبیین ماموریت‪ ،‬علاوه بر مصاحبه با افراد کلیدی دانشگاه و ه ‌ماندیشی در جلسات متعدد شورای برنام ‌هریزی راهبردی‪ ،‬اسناد بالادستی نیز به دقت مورد مطالعه قرار گرفت ‌هاند‪ .‬بخشی از این اسناد عبارتند از‪:‬‬

                                                                                                                                                ‫●●نقشه جامع علمی کشور‬
                                                                                                                       ‫●●سیاس ‌تهای علم و فناوری ابلاغیه مقام معظم رهبری‬

                                                                                                                           ‫●●سیاس ‌تهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی‬
                                                                                                                                                   ‫●●سند دانشگاه اسلامی‬

                                                                                                                                   ‫●●سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران‬
‫تحلیل خواس ‌تها‪ ،‬الزامات و نیازهای ذ ‌ینفعان‪ ،‬از دیگر اقداماتی است که در رابطه با تبیین فلسفه وجودی دانشگاه و ماموریت آن انجام شده است‪ .‬در این رابطه ابتدا ذ ‌ینفعان کلیدی دانشگاه شناسایی‬
‫شده و سپس نظرات این ذ ‌ینفعان از طریق انجام مصاحبه و برگزاری جلسات هم اندیشی مورد بررسی قرار گرفته است‪ .‬مهمترین ذ ‌ینفعانی که بر اساس دو معیار "قدرت اعمال نفوذ" و "تمایل به اعمال‬

                                                                                                                                                 ‫نفوذ" انتخاب شدند‪ ،‬عبارتند از‪:‬‬
                                                                                                        ‫●●وزارت علوم‪ ،‬دولت و دیگر دستگا‌ههای حاکمیتی مرتبط با آموزش عالی‬
                                                                               ‫●●دستگا‌ههای اجرایی و صنعت (بنگا‌ههای اقتصادی و نهادهای سیاستگذار در امور اقتصادی و صنعتی)‬

                                                                                                                                            ‫●●دانشجویان و فارغ التحصیلان‬
                                                                                                                                                    ‫●●جامعه علمی کشور‬

                                                                                                                                                  ‫●●جامعه عمومی (مردم)‬

                                              ‫‪ .2‬ترسیم چش ‌مانداز (تصویر مطلوب آینده)‬

‫ماموریت در یک سازمان نقش راهنما را ایفا و حدود فعالی ‌تهای آن را مشخص م ‌یکند‪ .‬در چهارچوب یک ماموریت مشخص‪ ،‬ممکن است سازمان چش ‌ماندازهای مختلف و مسیرهای متفاوتی را دنبال کند‪.‬‬
‫انتخاب چش ‌مانداز (نقطه مطلوب آینده) م ‌یباید بر اساس ویژگ ‌یهای خاص سازمان (شامل قو ‌تها و ضع ‌فها و شایستگ ‌یهای محوری) و نیز شرایط حاکم بر محیط سازمان (شامل فرص ‌تها و تهدیدهای‬

                                                                                           ‫محیطی) صورت‌گیرد‪ .‬به همین دلیل‪ ،‬اگر به درستی ترسیم شود‪ ،‬منحصر به فرد خواهد بود‪.‬‬
‫تصویر مطلوب آینده در واقع ابعاد سازمانی ایده آل را ترسیم م ‌یکند که علاق ‌همندیم آن را ایجاد کرده و یا به سوی آن حرکت کنیم‪ .‬وجود یک چش ‌مانداز در سازمان باعث هماهنگی فعالی ‌تهای مختلف‬
‫در بخ ‌شهای گوناگون سازمان م ‌یشود‪ .‬همچنین باعث انسجام فعالی ‌تهای سازمان در طول زمان و در مقاطع زمانی مختلف خواهد شد‪ .‬تحقق این دو مهم تنها در شرایطی حاصل م ‌یشود که افراد و‬

                                                                                           ‫گروه های کلیدی در سازمان در مورد چش ‌مانداز ترسیم شده اجماع و اتفاق نظر داشته باشند‪.‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31