Page 26 - sanad
P. 26
.1تبیین ماموریت (فلسفه وجودی) دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف
سازما نهای غیرانتفاعی یا عمومی ،سازما نهایی ماموری تگرا هستند .به عبارت دیگر ،فلسفه وجودی این سازما نها را انجام یک وظیفه یا ماموریت خاص تشکیل م یدهد؛ که معمولاً با تغییرات اندکی در طول 26
زمان همراه است .ماموریت یا فلسفه وجودی ،علت پیدایش یا ادامه حیات سازمان را بیان م یکند و به همین دلیل اصل یترین رکن برنام هریزی راهبردی ،برای اینگونه سازما نها به شمار م یرود .در اینجا از
واژه "تبیین" استفاده شده است؛ زیرا فلسفه وجودی یک سازمان در ابتدای تاسیس تعیین م یشود و در طول زمان و به تدریج شکل م یگیرد .همانطور که اشاره شد ،فلسفه وجودی (ماموریت) به سادگی و به برنامـهراهبـردی
سرعت تغییر نم یکند .بنابراین ،هدف این مرحله از فرایند ،تبیین آن چیزی است که از قبل در ذهن افراد سازمان وجود داشته و در اسناد آن منعکس شده است.
برای تبیین ماموریت ،علاوه بر مصاحبه با افراد کلیدی دانشگاه و ه ماندیشی در جلسات متعدد شورای برنام هریزی راهبردی ،اسناد بالادستی نیز به دقت مورد مطالعه قرار گرفت هاند .بخشی از این اسناد عبارتند از:
●●نقشه جامع علمی کشور
●●سیاس تهای علم و فناوری ابلاغیه مقام معظم رهبری
●●سیاس تهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی
●●سند دانشگاه اسلامی
●●سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران
تحلیل خواس تها ،الزامات و نیازهای ذ ینفعان ،از دیگر اقداماتی است که در رابطه با تبیین فلسفه وجودی دانشگاه و ماموریت آن انجام شده است .در این رابطه ابتدا ذ ینفعان کلیدی دانشگاه شناسایی
شده و سپس نظرات این ذ ینفعان از طریق انجام مصاحبه و برگزاری جلسات هم اندیشی مورد بررسی قرار گرفته است .مهمترین ذ ینفعانی که بر اساس دو معیار "قدرت اعمال نفوذ" و "تمایل به اعمال
نفوذ" انتخاب شدند ،عبارتند از:
●●وزارت علوم ،دولت و دیگر دستگاههای حاکمیتی مرتبط با آموزش عالی
●●دستگاههای اجرایی و صنعت (بنگاههای اقتصادی و نهادهای سیاستگذار در امور اقتصادی و صنعتی)
●●دانشجویان و فارغ التحصیلان
●●جامعه علمی کشور
●●جامعه عمومی (مردم)
.2ترسیم چش مانداز (تصویر مطلوب آینده)
ماموریت در یک سازمان نقش راهنما را ایفا و حدود فعالی تهای آن را مشخص م یکند .در چهارچوب یک ماموریت مشخص ،ممکن است سازمان چش ماندازهای مختلف و مسیرهای متفاوتی را دنبال کند.
انتخاب چش مانداز (نقطه مطلوب آینده) م یباید بر اساس ویژگ یهای خاص سازمان (شامل قو تها و ضع فها و شایستگ یهای محوری) و نیز شرایط حاکم بر محیط سازمان (شامل فرص تها و تهدیدهای
محیطی) صورتگیرد .به همین دلیل ،اگر به درستی ترسیم شود ،منحصر به فرد خواهد بود.
تصویر مطلوب آینده در واقع ابعاد سازمانی ایده آل را ترسیم م یکند که علاق همندیم آن را ایجاد کرده و یا به سوی آن حرکت کنیم .وجود یک چش مانداز در سازمان باعث هماهنگی فعالی تهای مختلف
در بخ شهای گوناگون سازمان م یشود .همچنین باعث انسجام فعالی تهای سازمان در طول زمان و در مقاطع زمانی مختلف خواهد شد .تحقق این دو مهم تنها در شرایطی حاصل م یشود که افراد و
گروه های کلیدی در سازمان در مورد چش مانداز ترسیم شده اجماع و اتفاق نظر داشته باشند.