Page 29 - sanad
P. 29

‫دانشگاه صنعتی شریف‬                                 ‫‪ .4‬تهیه برنام ‌ههای عملیاتی (تعریف اقدامات مورد نیاز)‬

              ‫برنام ‌ههای عملیاتی مجموع ‌های از اقدامات هستند که برای تحقق هر یک از اهداف راهبردی لازمند‪ .‬برای تهیه برنام ‌ههای عملیاتی‪ ،‬ابتدا باید متولی یا متولیان‪ 23‬هدف راهبردی تعیین شود‪ .‬سپس از ایشان‬
              ‫خواسته شود که وضعیت موجود و وضعیت مطلوب هدف مورد نظر را بر اساس شاخ ‌صها تعیین کنند و با توجه به شکاف میان وضع موجود و وضع مطلوب راهکارها یا اقدامات اجرایی برای تحقق هدف‬

                                                            ‫مورد نظر را پیشنهاد دهند‪ .‬مجموعه این راهکارها‪ /‬اقدامات که دارای انسجام منطقی بوده و هدف خاصی را دنبال م ‌یکند‪ ،‬برنامه عملیاتی نام دارد‪.‬‬
              ‫تعداد اهداف در نقشه استراتژی دانشگاه صنعتی شریف بالغ بر ‪ 60‬هدف م ‌یشود که با توجه به محدودیت منابع و ظرفی ‌تهای مدیریتی‪ ،‬پرداختن همزمان به همه آ ‌نها امکا ‌نپذیر نیست‪ .‬لذا لازم است‬
              ‫تا از میان آ ‌نها‪ ،‬اهدافی که دارای اولویت بالاتری هستند‪ ،‬انتخاب و به اجرا گذاشته شوند‪ .‬برای این منظور از ماتریس "اثربخشی‪-‬امکانپذیری" استفاده شد (شکل ‪ .)7‬در این ماتریس دو بعدی‪ ،‬اهداف بر‬

                                                                                                                                                          ‫اساس دو معیار زیر جایابی م ‌یشوند‪:‬‬
              ‫الف) اثربخشی به معنی میزان تاثیر هدف مورد نظر در تحقق چش ‌مانداز است‪ .‬یک هدف هنگامی در اولویت قرار م ‌یگیرد که تحقق آن در محقق ساختن چش ‌مانداز دانشگاه نقش قابل توجهی داشته باشد‪.‬‬
              ‫ب) امکانپذیری به معنی وجود امکانات و زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق هدف مورد نظر است‪ .‬ممکن است این امکانات در حال حاضر وجود نداشته باشند ولی در یک افق زمانی قابل قبولی تامین‬
              ‫شوند‪ .‬به همین دلیل‪ ،‬توان (بالقوه) دانشگاه در تامین آ ‌نها در آینده نیز مورد توجه قرار گرفته است‪ .‬بدین ترتیب‪ ،‬ممکن است اهدافی در اولویت قرار نگیرند؛ نه به این دلیل که اهمیت ندارند بلکه به این‬

                                                                                      ‫دلیل که تحقق آن ها با توجه به شرایط فعلی دانشگاه و امکانات بالقوه‪ ،‬در بازه زمانی افق چش ‌مانداز امکانپذیر نیست‪.‬‬

‫گزینه های ‪29‬‬

                                                                                                       ‫دارای اولویت‬
                    ‫اثربخشی‬
‫برنامـهراهبـردی‬          ‫زیاد کم‬

                                  ‫کم‬                  ‫زیاد‬
                                          ‫امکانپذیری‬

                                  ‫شکل ‪ -7‬ماتریس اثربخشی ‪ -‬امکانپذیری‬

                    ‫برنام ‌ههای عملیاتی ممکن است برای مرتفع کردن چال ‌شهای اساسی دانشگاه نیز تعریف و تدوین شوند‪ .‬در واقع‪ ،‬علاوه بر اهداف راهبردی که تلاش برای تحقق آ ‌نها برای حرکت در مسیر آینده مطلوب‬
                    ‫ضروری است‪ ،‬چال ‌شهای فعلی دانشگاه نیز که ممکن است نیاز به راهکارها و اقدامات فوری داشته باشند‪ ،‬م ‌یباید به هنگام برنام ‌هریزی مورد توجه قرار گیرند‪ .‬بنابراین ما با دو نوع برنامه عملیاتی روبرو‬

                                                                                                               ‫هستیم؛ برنام ‌ههای عملیاتی مرتبط با اهداف راهبردی و برنام ‌ههای عملیاتی مرتبط با چال ‌شها‪.‬‬

                    ‫‪ -23‬منظور از متولی‪ /‬متولیان‪ ،‬بخ ‌شهای اجرایی و واحدهای عملیاتی در دانشگاه هستند که وظیفه سیاستگزاری‪ ،‬برنام ‌هریزی و اجرای برنام ‌هها در یک حوزه مشخص را بر عهده دارند (به عنوان مثال دفتر آموز ‌شهای آزاد‪ ،‬پردیس بی ‌نالملل دانشگاه‬
                                                                                                                                                                          ‫در جزیره کیش‪ ،‬مدیریت ارتباط با صنعت یا انجمن فار ‌غالتحصیلان)‪.‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34