Page 28 - sanad
P. 28
و دانشگاهیان را در حوزه اخلاق و فرهنگ نشانه گرفت هاند .اهداف دسته دوم و سوم اگرچه از نوع پیامدی هستند؛ ولی خود به عنوان پشتیبان اهداف دسته اول نیز عمل م یکنند .تعیین این سه دسته
هدف بر اساس چش مانداز ترسیم شده برای دانشگاه صورت گرفته است.
ب) لایه ذینفعان دانشگاه صنعتی شریف
در این لایه انتظارات ،خواس تها و الزامات ذ ینفعان به صورت اهداف راهبردی ظاهر م یشوند .بدیهی است که رضایت ذ ینفعان ،پیامدهای مالی و غیر مالی برای دانشگاه را در پی خواهد داشت .ذ ینفعان
کلیدی دانشگاه به چهار دسته به شرح زیر تقسیم و برای هر دسته اهداف راهبردی جداگان های تعریف شدهاند:
●●دانشجویان و فار غالتحصیلان
●●دستگاه های اجرایی و صنعت
●●جامعه علمی
●●نهادهای سیاستگذار و جامعه عمومی
ج) لایه فرایندها 28
جلب رضایت ذ ینفعان مستلزم تحقق اهدافی در لایه فرایندها است .به عبارت دیگر اهداف لایه ذ ینفعان،
خروجی فرایندهایی هستند که از آ نها تحت عنوان زنجیره ارزش 19دانشگاه یاد م یشود .برای تدوین برنامـهراهبـردی
نسخه اولیه زنجیره ارزش دانشگاه از مدل 20A PQCاستفاده شده است (شکل )6و سپس با استفاده از
روش طوفان فکری نسخه نهایی که حاوی فرایندهای خاص منظوره شده برای دانشگاه صنعتی شریف
است ،به دست آمده است.
شکل – 6زنجیره ارزش دانشگاهها بر اساس مدل APQC د) لایه زیرساخ تها
هر یک از اهداف در لای ههای چهارگانه م یتواند شامل زیرهد فهایی (اهداف فرعي) باشد عملکرد فرایندها متاثر از زیرساخ تهایی است که برای اجرای آ نها لازم و ضروری هستند .این زیرساخ تها
-همانطور که در شکل 6نمایش داده شده است -شامل منابع انسانی ،زیرساخ تهای فیزیکی و امکانات
کالبدی ،زیرساخ تهای اطلاعاتی و ...م یشود .در واقع این زیرساخ تها توانمندسازهای 21یک فرایند
هستند .به همین دلیل برای اینکه فرایندها بتوانند خروج یهای مناسبی تولید کرده ،موجبات رضایت
ذ ینفعان را فراهم کنند و نهایتا اهداف لایه پیامدها به خوبی محقق شوند ،باید اهداف لایه زیرساخ تها
مورد توجه جدی قرار گیرند .اهداف زیرساختی با یک فاصله زمانی 22اثر خود را بر لایه فرایندها و از آن
طریق بر لایه ذ ینفعان و پیامدها ظاهر م یکند .این موضوع باید در تعریف افق زمانی تحقق اهداف در
لای ههای مختلف و نیز تعیین اقدامات مورد نیاز برای تحقق آن اهداف مد نظر قرار گیرد.
19 - Value Chain
20- American Productivity & Quality Center
21- Enablers
22- Lag