Page 28 - sanad
P. 28

‫و دانشگاهیان را در حوزه اخلاق و فرهنگ نشانه گرفت ‌هاند‪ .‬اهداف دسته دوم و سوم اگرچه از نوع پیامدی هستند؛ ولی خود به عنوان پشتیبان اهداف دسته اول نیز عمل م ‌یکنند‪ .‬تعیین این سه دسته‬
                                                                                                              ‫هدف بر اساس چش ‌مانداز ترسیم شده برای دانشگاه صورت گرفته است‪.‬‬

                                                                                                                                                           ‫ب) لایه ذینفعان‬                   ‫دانشگاه صنعتی شریف‬

‫در این لایه انتظارات‪ ،‬خواس ‌تها و الزامات ذ ‌ینفعان به صورت اهداف راهبردی ظاهر م ‌یشوند‪ .‬بدیهی است که رضایت ذ ‌ینفعان‪ ،‬پیامدهای مالی و غیر مالی برای دانشگاه را در پی خواهد داشت‪ .‬ذ ‌ینفعان‬

                                                                             ‫کلیدی دانشگاه به چهار دسته به شرح زیر تقسیم و برای هر دسته اهداف راهبردی جداگان ‌های تعریف شد‌هاند‪:‬‬

                                                                                                                                            ‫●●دانشجویان و فار ‌غالتحصیلان‬
                                                                                                                                           ‫●●دستگاه های اجرایی و صنعت‬

                                                                                                                                                          ‫●●جامعه علمی‬
                                                                                                                                     ‫●●نهادهای سیاستگذار و جامعه عمومی‬

                                                                                                                                                            ‫ج) لایه فرایندها‬                 ‫‪28‬‬
                                                                                    ‫جلب رضایت ذ ‌ینفعان مستلزم تحقق اهدافی در لایه فرایندها است‪ .‬به عبارت دیگر اهداف لایه ذ ‌ینفعان‪،‬‬
                                                                                    ‫خروجی فرایندهایی هستند که از آ ‌نها تحت عنوان زنجیره ارزش‪ 19‬دانشگاه یاد م ‌یشود‪ .‬برای تدوین‬              ‫برنامـهراهبـردی‬
                                                                                    ‫نسخه اولیه زنجیره ارزش دانشگاه از مدل ‪ 20A‌ PQC‬استفاده شده است (شکل ‪ )6‬و سپس با استفاده از‬
                                                                                    ‫روش طوفان فکری نسخه نهایی که حاوی فرایندهای خاص منظوره شده برای دانشگاه صنعتی شریف‬

                                                                                                                                                      ‫است‪ ،‬به دست آمده است‪.‬‬

            ‫شکل ‪ – 6‬زنجیره ارزش دانشگا‌هها بر اساس مدل ‪APQC‬‬                                                                                              ‫د) لایه زیرساخ ‌تها‬
‫هر یک از اهداف در لای ‌ههای چهارگانه م ‌یتواند شامل زیرهد ‌فهایی (اهداف فرعي) باشد‬  ‫عملکرد فرایندها متاثر از زیرساخ ‌تهایی است که برای اجرای آ ‌نها لازم و ضروری هستند‪ .‬این زیرساخ ‌تها‬
                                                                                    ‫‪-‬همانطور که در شکل ‪ 6‬نمایش داده شده است‪ -‬شامل منابع انسانی‪ ،‬زیرساخ ‌تهای فیزیکی و امکانات‬
                                                                                    ‫کالبدی‪ ،‬زیرساخ ‌تهای اطلاعاتی و ‪ ...‬م ‌یشود‪ .‬در واقع این زیرساخ ‌تها توانمندسازهای‪ 21‬یک فرایند‬
                                                                                    ‫هستند‪ .‬به همین دلیل برای اینکه فرایندها بتوانند خروج ‌یهای مناسبی تولید کرده‪ ،‬موجبات رضایت‬
                                                                                    ‫ذ ‌ینفعان را فراهم کنند و نهایتا اهداف لایه پیامدها به خوبی محقق شوند‪ ،‬باید اهداف لایه زیرساخ ‌تها‬
                                                                                    ‫مورد توجه جدی قرار گیرند‪ .‬اهداف زیرساختی با یک فاصله زمانی‪ 22‬اثر خود را بر لایه فرایندها و از آن‬
                                                                                    ‫طریق بر لایه ذ ‌ینفعان و پیامدها ظاهر م ‌یکند‪ .‬این موضوع باید در تعریف افق زمانی تحقق اهداف در‬

                                                                                                 ‫لای ‌ههای مختلف و نیز تعیین اقدامات مورد نیاز برای تحقق آن اهداف مد نظر قرار گیرد‪.‬‬

‫‪19 - Value Chain‬‬
‫‪20- American Productivity & Quality Center‬‬
‫‪21- Enablers‬‬
‫‪22- Lag‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33